In 1957 introduceerde Maserati haar eerste productiemodel voor de openbare weg, de Maserati 3500 GT. Geen slecht begin, met een aluminium body en een iets beschaafdere versie van de 350S competitiemotor in het vooronder. In 1962 deden ze het nog eens dunnetjes over met dit doorontwikkelde model, de Maserati 3500 GT Sebring. Het exemplaar dat wij in onze werkplaats hadden stamt uit 1963 en was na meer dan 50 jaar op de weg toe aan een nieuwe laklaag.
Een schaars goed
Het Italiaanse ontwerpbureau Vignale tekende de koets, en zette een model neer dat iets stoerder oogde dan het oorspronkelijke model uit de jaren ’50. Van de eerste serie Sebrings werden uiteindelijk 348 exemplaren gebouwd. Er volgden nog een tweede serie, die het totale productieaantal naar 593 bracht. Van de in totaal 2.226 gebouwde 3500 GT’s is slechts 15% een serie 1 Sebring. Je kunt wel raden dat een flink aantal van deze wagens de tand des tijd niet heeft overleefd, dus een serie 1 3500 GT Sebring in goede staat kom je echt niet zomaar tegen.
Italiaanse kwaliteit?
Waar recente modellen van Maserati niet bepaald uitblinken op het gebied van betrouwbaarheid en bouwkwaliteit, lagen de verhoudingen vroeger anders. Of dat nu komt doordat de bouwkwaliteit van auto’s in het algemeen is toegenomen, of dat Maserati simpelweg te kleine oplages maakt om écht goed te kunnen oefenen, laten we maar even in het midden. Toegegeven, een Maserati koop je niet om dagelijks en zonder problemen mee van A naar B te komen. Je koopt een Maserati om de uniciteit, het design en de uitstraling. Een aankoop van het hart, niet van de hersens. Het is niet voor niets een merknaam die niet alleen vroeger, maar ook vandaag de dag nog wereldwijd bezongen wordt door artiesten in de meest uiteenlopende genres.
Een legendarische opvolger
Toen het in 1969 tijd werd voor een opvolger, zag de Maserati Ghibli het levenslicht. Eén van de meest iconische modellen van het merk, met het typische, gestroomlijnde voorkomen van een sportwagen zoals we die vandaag de dag ook kennen. Toch is en blijft de 3500 GT een sterk stijlicoon, dat 12 jaar lang het gezicht van het merk bepaalde. Vind je er vandaag de dag één in goede staat, dan mag je je heel gelukkig prijzen.