Als je aan exotische Franse automobielen denkt, dan komen al gauw beelden van DS’en, Alpines en misschien ook wel Talbot-Lago’s op het netvlies. Een Coupe met vloeiende, Italiaanse lijnen, Amerikaanse invloeden, en een even Amerikaanse 6.3 liter V8 zal niet iedereen in verband kunnen brengen met ‘typisch Frans’. De Facel Vega II die wij in onze werkplaats kregen, voldoet echter aan al die criteria en is toch echt van Franse makelij. We hebben ‘m goed onder handen genomen, zodat hij autoliefhebbers weer een lange tijd de harten sneller kan laten kloppen.
Schoonheid geherdefinieerd
De Facel Vega is prachtig. Niet alleen van buiten, maar ook van binnen. Het interieur is weergaloos. Prachtige materialen en een afwerking die je niet snel in verband brengt met een Franse auto. De eye catchers aan de buitenkant zijn eveneens niet te versmaden. De liggende achterlichten, de driedelige grill, dubbele uitlaten waarmee de V8 goed kan uitademen, en natuurlijk chroom rondom, op werkelijk elke hoek of rand van de carrosserie, en vreemd genoeg zonder dat je het gevoel krijgt dat het ‘overdone’ is.
The glory years
Zoals het vaak gaat met mooie dingen, hebben ze vaak niet het eeuwige leven. Hoewel de Facel Vega II die wij in de werkplaats hadden al meer dan vijftig jaar oud is, was het merk zelf een veel korter leven beschoren. Toch vreemd, gezien het nogal vermaarde gezelschap waar je je toe mocht rekenen als Facel Vega-bezitter. Heb je even? Daar gaat ‘ie: Pablo Picasso, Ava Gardner, Christian Dior, Ringo Starr, Max Factor Jr, Stirling Moss, Tony Curtis, Dean Martin, Fred Astaire, Frank Sinatra en verschillende Franse ambassades in de gehele wereld.
De luxe beul
De Facel Vega II was niet alleen mooi en luxe, maar ook beestachtig snel. De 6.3 liter V8 was – mits je zelf wilde schakelen – goed voor 390 pk en 291 kW. Dat vertaalde zich in een topsnelheid van 247 km/u. De Facel Vega II – een vierpersoons wagen – was in staat om zelfs al zijn tweezitsrivalen van die tijd, de Aston Martin DB4, de Ferrari 250 GT en de Mercedes-Benz 300SL Gullwing, tijdens het accelereren tot 100 km/u voor te blijven. Een ‘luxurious brute’, zoals Sports Car Graphic de auto noemde. Zodra je de Facel Vega II hoort starten, weet je direct dat daar geen woord van gelogen is.