Ford Mustang

De Ford Mustang is één van de meest bejubelde auto’s ooit gemaakt. We hebben inmiddels aan meerdere exemplaren mogen werken. Alleen de werkplaats inrijden is al een feest; met name voor het gehoor.

 

Betaalbare sportiviteit
Een sportief voorkomen en een (relatief ) lage prijs maakten de auto tot een waar verkoopsucces. Sterker nog, het was de meest succesvolle lancering voor het merk sinds de Model A. Dat de auto vernoemd was naar een gevechtsvliegtuig (de designer was een groot fan van de P-51 Mustang), hielp waarschijnlijk ook mee, maar het was vooral die gouden combinatie van sportiviteit en betaalbaarheid waardoor menig amerikaan de auto in zijn of haar hart sloot. Wat ook hielp, was de hoofdrol die de auto (een Ford Mustang GT-390) speelde in de film Bullit. Je zou haast kunnen stellen dat Steve McQueen niet meer dan een bijrol had, zeker na het zien van de legendarische achtervolgingsscène in San Francisco. Veel beter dan dat wordt het niet: niks geen door computers gegenereerde beelden, maar puur staal, rubber en asfalt.

Een Mustang van Nederlandse bodem
Dat niet alleen Amerikanen, maar ook wij Nederlanders niet genoeg konden krijgen van deze sportieve Ford, bleek uit het feit dat de Ford Mustang in de jaren zestig ook in Nederland relatief goed verkocht. De Mustang werd zelfs korte tijd in Nederland geassembleerd. Dat gebeurde in Amsterdam, bij de Nederlandse Fordfabriek.

Grof geschut?
Onder de motorkap verwacht je misschien heel wat geweld, maar vergis je niet: één van de doelen was om de prijs laag te houden. Een 2.8 liter zescilinder met 101 pk en 75 kW, of een 4.3 liter achtcilinder met 164 pk en 122 kW stonden destijds tot je beschikking. Niet bepaald vuurwerk dus, maar dit veranderde op den duur; in 1969 introduceerde Ford een paar ‘performance packages’ in de vorm van de Mach 1, Boss 302 en Boss 429. Maar het werd pas écht spannend toen Shelby American de Ford Mustang onder handen nam. De GT350, en later de GT500, brachten het vermogen met een 7.0 liter V8 naar 360 pk en 265 kW. Cijfers om bang van te worden, zelfs vandaag de dag.